link
facebook login BAYADERKA : Drożdżówki z brzoskwiniami i tymiankiem. Puchate bułki.

czwartek, 28 lutego 2013

Drożdżówki z brzoskwiniami i tymiankiem. Puchate bułki.



Takich pysznych drozdzowek jeszcze nigdy nie jadlam :)
Ciasto drozdzowe jest puchate i delikatne, kruszonka chrupiaca za sprawa migdalow.
A polaczenie brzoskwini i tymianku z ciastem drozdzowym i kruszonka smakuje rewelacyjnie.
Z ponizszego przepisu upieklam niewielkiego rozmiaru drozdzowki ale mozna pominac owoce i kruszonke, i upiec puchate buly, ktore rowniez swietnie smakuja.
Ciasto drozdzowe przygotowalam metoda Bertineta.  Nie jest to skomplikowana metoda, wystarczy odrobina cierpliwosci i wprawy. Dzialanie tej metody polega na tym ze minimalna ilosc maki dostaje sie do ciasta, pracujemy z nim, ale nie dosypujac maki, a wbijajac powietrze. Tak przygotowane ciasto jest elastyczne, miekkie i mozna z niego przygotowac najlepsze drozdzowe :)

Drozdzowki z brzoskwiniami, tymiankiem i kruszonka
okolo 12-14 niewielkich drozdzowek

rozczyn:
15 g sw. drozdzy
80-100 ml mleka, letniego
1,5 lyzki cukru
60 g maki pszennej chlebowej (strong white flour/ strong bread flour)

ciasto wlasciwe:
caly rozczyn
70 ml mleka, letniego
2 jajka, sredniej wielkosci, temp. pokojowa
400-420 g maki pszennej chlebowej
opakowanie cukru waniliowego
50 g cukru
szczypta soli
75 g rozpuszczonego, przestudzonego masla
350 g brzoskwini z puszki, odsaczonych
tymianek

kruszonka:

1.5 plaskiej lyzki masla
3 lyzki maki pszennej
lyzka pokruszonych platkow migdalowych
3 lyzki cukru

lukier:
3/4 szklanki cukru pudru
2-3 lyzki goracej wody

dodatkowo:
rozklocone duze jajko


 Noc przed pieczeniem odsaczamy brzoskwinie, kroimy na mniejsze kawalki i laczymy w naczyniu z tymiankiem w ilosci okolo 1.5 lyzeczki (jezeli bardzo lubimy tymianek, mozna dodac go wiecej). Naczynie z owocami wstawiamy do lodowki na okolo 12 h.
W dzien pieczenia doprowadzamy do temperatury pokojowej: drozdze, jajka, maslo, owoce i mleko.
Przygotowujemy rozczyn: drozdze kruszymy, zasypujemy cukrem i odstawiamy na okolo kwadrans. Po tym czasie drodze powinny sie nieco spienic. Laczymy je z mlekiem, maka tak aby otrzymac rozczyn o konsystencji jogurtu naturalnego. Nakrywamy naczynie z rozczynem i odstawiamy w cieple, nieprzewiewne miejsce na okolo 15 minut. Rozczyn powinien urosnac i zaczac babelkowac.
Na stolnice wylewamy rozczyn, 1/5 ilosci maki podanej w przepisie, jajka i laczymy skladniki, nie dodajemy wiecej maki na tym etapie az polaczymy skladniki dokladnie. Ciasto bedzie lejace i klejace, ale takie ma byc. Pracujemy z ciastem tak aby wbic w nie jak najwiecej powietrza. Ciasto bedzie sie zespalac powoli. Dodajemy wiecej maki, cukier i cukier waniliowy, odrobine soli. I tak stopniowo dodajemy maki, na koncu ciasto laczymy z maslem i wyrabiamy w podobny sposob jak wczesniej. Pamietajmy aby nie dodawac wiecej maki niz to jest w przepisie. Im dluzej bedziemy pracowac z ciastem, rozciagac, skladac, unosic i rzucac na stolnice, tym lepszy bedzie efekt. Wyrabiamy ciasto okolo 12 minut, po czym odrywamy jego kawalek, rozciagamy nad oknem albo innym zrodlem swiatlka (metoda tzw. window pane test)  i jezeli sie nie rozerwie, jezeli jest elastyczne, to znaczy ze ciasto mozna odstawic do wyrastania. Ciasto skladamy w kule, umieszczamy w lekko naoliwionej misie i pod przykryciem odstawiamy do wyrosniecia na okolo 60 minut.
Po czym wykladamy ciasto na stolnice, rece zwilzamy olejem albo ew. oproszamy maka, odrywamy po kawalku ciasta wielkosci orzecha wloskiego i formujemy mala buleczke. Kazda buleczke kladziemy na
forme do pieczenia (natluszczona lub wylozona papierem do pieczenia) i wciskamy kciuk w srodek buleczki tak by powstala dziurka. W dziurke wkladamy brzoskwinie z tymiankiem. Formujemy buleczki i wykladamy na blaszke az do skonczenia ciasta. Uformowane, napelnione owocami smarujemy rozkloconym jajkiem, najlepiej za pomoca silikonowego pedzla. Przygotowujemy kruszonke: podane skladniki laczymy palcami, rozdzielamy i laczymy az powstana nieregularne grudki ciasta. Kruszonka posypujemy drozdzowki.
Odstawiamy je do wyrosniecia na okolo 20-30 minut. Pieczemy w temperaturze 190 stopni, okolo 10-12 minut. Upieczone drozdzowki beda puchate, zarumienione, wyrosniete. Wykladamy je po upieczeniu na kratke. Dekorujemy po lekkim przestudzeniu albo cukrem pudrem albo lukrem. Lukier: laczymy cukier puder i odrobine wody, ucieramy bardzo dokladnie aby byl gladki i bialy. Gotowym lukrem ozdabiamy drozdzowki.

42 komentarze:

  1. Pysznie wyglądają :) Zainspirowałaś mnie do zrobienie drożdżówek w weekend :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Tymianek nadaje ciekawego aromatu, kiedyś dodałam go do szarlotki;) Ten pomysł mi się bardzo podoba;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Do słodkiego jeszcze nie dodawałam tymianku, koniecznie muszę spróbować. Ja też piekłam ostatnio drożdżówki z brzegiem wypełnionym nadzieniem (jak w pizzy), wyszły super, zapraszam do obejrzenia.

    OdpowiedzUsuń
  4. Agnieszko, świetne drożdżówki i ten dodatek tymianku musi być boski :)

    OdpowiedzUsuń
  5. wow, wyglądają tak apetycznie, że słyszę burczenie mojego najedzonego brzucha ;) cudne! a metodę muszę wypróbować

    OdpowiedzUsuń
  6. wyglądają wspaniale, chętnie bym je spróbowała, ale trochę boje się ciasta drożdżowego :(

    OdpowiedzUsuń
  7. A dlaczego? Do ciasta drozdzowego z miloscia trzeba: musi miec cieplo; z namaszczeniem nad nim pracuj i cierpliwoscia, to pewnie sie bardzo polubicie. Satysfakcja gwarantowana :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Dziekuje Wam za komentarze. Chetnie podzielilabym sie z Wami, ale po drozdzowkach ani sladu. Milego dnia!

    OdpowiedzUsuń
  9. o mniaam, mam brzoskwinie tylko tymianek kupię i mogę walczyć. aczkolwiek nie wiem bo czasu mam mało a tyle innych pyszności też w planach. kto to zje?

    OdpowiedzUsuń
  10. zapomniałaś napisać, ile użyć jajek ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Aune, dziekuje za wnikliwosc. Juz poprawilam. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  12. This looks really nice :-) And with that inside it's not even that bad!

    OdpowiedzUsuń
  13. Interesujący przepis. Jesienią robiłam dżemy łącząc brzoskwinie z tymiankiem i rumem... Czy Bayaderka i Bajaderka z Mniama.pl to ta sama osoba???? :) Pozdrawiam, Marlena

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bayaderka i Bajaderka z Mniama.pl to dwie rozne osoby. Pozdrawiam.

      Usuń
  14. Podoba mi się to połączenie w drożdżówkach, chętnie bym sięgnęła po jedną z nich :)

    OdpowiedzUsuń
  15. cudowne bułeczki, patrząc na nie, nie potrafię uwierzyć że szkodzą naszemu zdrowiu (jestem w trakcie czytania książki Dieta bez pszenicy)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Veroniko, te drozdzowki z owocami i tymiankiem, wiec nie szkodza :)

      Usuń
  16. rozbroiły mnie te bułki, wyglądają mega smakowicie- przypominają mi moje ulubione drożdżówki z Lukullusa:)
    Pozdrawiam ciepło!

    OdpowiedzUsuń
  17. Hmmm ciekawe połączenie, tymianek i brzoskwinia... wchodząc w przepis zastanawiałam się- na słono czy słodko? WSPANIAŁY PRZEPIS!

    OdpowiedzUsuń
  18. Zamierzałam upiec je jutro ale zauważyłam, że w przepisie jest mąka chlebowa. Czy mogę użyć zwykłej pszennej? Nie widziałam nigdy w sklepie mąki chlebowej, gdzie można taką kupić?? Oj, moje jutrzejsze pieczenie jest pod znakiem zapytania a takiem mam smacysko na bułeczki!!! M.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Maka pszenna chlebowa powinna byc dostepna w supermarketach i wiekszych sklepach, to maka typ 450.

      Usuń
    2. Dziękuję serdecznie za odpowiedź! Mąka typ 450 to chyba tortowa??? Poczytam w necie nt tej mąki. DZIĘKI! M.

      Usuń
    3. Zakręciłam się z tymi mąkami (efekt niewiedzy!)... Przed momentem zdobyłam mąkę chlebową 720 a tu się okazuje, że zwykła, ogólnodostępna tortowa 450 może być. Jutro przystępuję do dzieła!!! (tylko co ja z chlebową teraz pocznę???) :) Pozdrawiam!

      Usuń
  19. Tak. Pieke uzywajac tej maki jezeli nie mam pszennej luksusowej( to jest 550). Maka pszenna luksusowa jest blizsza mace pszennej chlebowej, chociaz warto sie zaopatrzyc wlasnie w te, ktora jest w przepisie. Pozdrawiam i powodzenia.

    OdpowiedzUsuń
  20. I dla sprostowania maka pszenna chlebowa bedzie opisana na polkach sklepowych jako typ 750. 450-tortowa (zastosowanie: biszkopty), 550 (drozdzowe, placki) i 750 (chleby, bulki).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jesli sie nie myle to w roznych krajach obowiazuja rozne oznaczenia mak, w Niemczech najczesciej spotykane pszenne typ 405 to maka do ciast, biszkoptow, 550 do drozdzowe i chleb, bulki i 1050 chleb

      Usuń
    2. Nie wiem jaka jest numeracja mak produkowanych w Niemczech. Blizsza mi numeracja mak brytyjskich i polskich i tutaj moge sluzyc pomoca.Pozdrawiam.

      Usuń
  21. Mniam, jakże one cudowne! Tymianek i brzoskwinia, o tak !:)
    Pozdrawiam serdecznie.:)

    OdpowiedzUsuń
  22. Wyglądają wspaniale, połączenie brzoskwiń i tymianku doprawdy wyjątkowe :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Agnieszko podziwiam za wytrwałość. Ta metoda mi okropnie działa na nerwy :)
    Ale wierzę, że warto popracować dla efektu.
    Wyglądają cudnie, a owoce z ziołami kocham miłością ogromną :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Ciekawe połączenie. Nigdy jeszcze takiego nie jadłam. Może kiedyś się skuszę...:)

    OdpowiedzUsuń
  25. Aga! robię drożdżówki:)) moje ciasto własnie oczekuje w garowniku godzinkę ...jest plastyczne jak ostetnie ciastka które robiłam:))całuje

    OdpowiedzUsuń
  26. Upiekły się! są przepyszne :) dzięki za przepis!

    OdpowiedzUsuń
  27. Ciesze sie bardzo. Milego wieczoru :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Wyglądają pysznie! Zapisuję sobie przepis do szybkiego wykorzystania:)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Wasze komentarze i odwiedzenie Bayaderki.
W razie pytań proszę o kontakt przez FB bloga.


Thank you for your comments and visiting Bayaderka.
Should you have any queries, don't hesitate to contact me via FB.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers