link
facebook login BAYADERKA : O babce nakrapianej grubym cukrem i kilka slow o uwaznosci.

wtorek, 14 marca 2017

O babce nakrapianej grubym cukrem i kilka slow o uwaznosci.


Kiedy obudzilam sie dzis w srodku nocy, uslyszalam cwierkanie ptakow. Bylo jeszcze ciemno i kiedy otworzylam szerzej okno, poczulam chlod. Probowalam zasnac. Poddalam sie okolo godziny piatej, kiedy to zaczelam czytac jedna z ksiazek, jaka ostatnio wpadla mi w rece.
Na pozor nie ma nic nadzwyczajnego w czytaniu ksiazki w marcowy wczesny poranek. Na pozor tez nie ma nic wyjatkowego w nasluchiwaniu ptakow przez uchylone okno. Mimo tych banalnych czynnosci, ja odczulam niezwykly spokoj i pewnego rodzaju szczescie.

Od pewnego czasu, zwlaszcza na Zachodzie popularny jest nurt znany jako mindfulness, czy tez po polsku uwaznosc. Chodzi w nim o to, by czlowiek potrafil skupic sie na danej czynnosci w danym momencie. Nie chodzi tutaj o bolesny proces koncentracji, jaki moze niektorzy z nas kojarza z czasem szkoly sredniej i egzaminow maturalnych. Tutaj rozchodzi sie o umiejetnosc skupienia sie na danej chwili, na wlasciwie jej kontemplacji. Co takiego niezwyklego jest w uwaznosci?
Uwaznosc to pozytywna umiejetnosc myslenia i ogromna sila, ktora uczy jak zyc rozwaznie, cieszyc sie zyciem i kazdym dniem. Uwaznosc moze byc droga do prawdziwego szczescia, wdziecznosci i spelnienia.

I tak wskutek praktykowanej regularnie uwaznosci czlowiek moze pozbyc sie problemow zdrowotnych, np. wyleczyc sie z depresji lub nalogow.
Uwaznosc jest tak naprawde pojeciem bardzo szerokim i wymaga cwiczen myslenia. Jest jednak bardzo skuteczna i czesto prowadzi do swoistego przebudzenia w mysleniu. Zaczyna sie powoli, medytujac kilka minut codziennie. Pojawia sie pozniej czas na afirmacje i na wizualizacje marzen. Ale o tym innym razem ;)


A tak kulinarnie zapraszam Was na cytrynowa babke z wiosennym twistem ;-)


Babka cytrynowa z dzemem

290 g maki pszennej
150 g cukru
150 g prawdziwego masla, rozpuszczonego i przestudzonego
4 jajka, sredniej wielkosci
50 ml soku z swiezo wycisnietej cytryny (z okolo 2 cytryn)
skorka starta z dwoch wiekszych cytryn
100 g jogurtu naturalnego
3/4 lyzeczki proszku do pieczenia
szczypta sody oczyszczonej
malenka szczypta soli
maslo do natluszczenia formy
cukier puder przed podaniem
 
4 lyzki dzemu z czarnej porzeczki
gruby cukier perlowy do posypania
 
dodatkowo na lukier:
120 g cukru pudru
2 lyzki soku z cytryny
odrobina cieplej wody, opcjonalnie 
 
Przygotowujemy dwie miski.
W jednej laczymy roztrzepane jajka, maslo rozpuszczone, jogurt, cukier, cytryne (wraz ze skorka).
W drugiej misce przesiewamy dwukrotnie make i proszek do pieczenia.
Forme z kominem natluszczamy, a nastepnie wysypujemy bulka tarta.
Piekarnik nagrzewamy do 180 stopni.
Skladniki suche laczymy z mokrymi za pomoca widelca, delikatnie i niezbyt dlugo.
Przelewamy surowe ciasto do przygotowanej formy. Wyrownujemy wierzch szpatulka, wykladamy odrobine dzemu, posypujemy cukrem perlowym. Wstawiamy forme do nagrzanego piekarnika i pieczemy okolo 40 minut.
Nastepnie studzimy ciasto w foremce,  jak tylko bedzie przestudzone delikatnie wyjmujemy.
Przygotowujemy lukier poprzez utarcie cukru pudru z sokiem z cytryny. Jezeli cukier wyjdzie zbyt gesty, dodajemy odrobine cieplej wody, jezeli zbyt rzadki, dosypujemy cukru i ucieramy na gladko.
Lukrem tak przygotowanym dekorujemy wystudzone ciasto.


 

3 komentarze:

  1. Zbliża się Wielkanoc, więc wpis bardzo na czasie ;) pewnie niedługo wypróbuję Twój przepis, dzięki! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. To prawda, przepis na babkę w sam raz na zbliżającą się Wielkanoc. Zapisane, na pewno skorzystam :D !

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam babkę cytrynową. Wspaniała propozycja na święta, a o tej uważności już gdzieś czytałam, zainteresowałaś mnie tym bardzo :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Wasze komentarze i odwiedzenie Bayaderki.
W razie pytań proszę o kontakt przez FB bloga.


Thank you for your comments and visiting Bayaderka.
Should you have any queries, don't hesitate to contact me via FB.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers