link
facebook login BAYADERKA : 2 banany, pomarancza i kardamon. Chlebek bananowy./ Orange and cardamom banana bread

sobota, 13 października 2012

2 banany, pomarancza i kardamon. Chlebek bananowy./ Orange and cardamom banana bread

Jezeli prawda jest to ze  jesien ma kolor pomaranczowy i pachnie mandarynkami, to chyba zaden chlebek bananowy nie odda bardziej kolorow jesieni :)
Znalazlam ten przepis na BBC Good Food i kilka dni pozniej upieklam z polowy proporcji.
Bylam bardzo ciekawa polaczenia bananow z pomarancza. Wiedzialam juz ze pomarancza i kardamon to duet idealny, ale gdzie w tym wszystkim mialy sie odnalezc banany? 
Co ciekawe kiedys juz pieklam chlebek bananowy w polaczeniu z cytrusami. Byla to cytryna. Niestety nie powalilo mnie na kolana. Moze rozchodzilo sie o wywazenie proporcji i dodanie do ciasta polamanej czekolady, moze chodzilo o chyba niewybaczalne ( o, tak!) polanie chlebka bananowego lukrem cytrynowym (!), nie wiem juz sama... Od owego pamietnego lemony banana bread potwierdzila sie w kuchni prosta zasada: ze tak jak w gotowaniu obowiazuje niemalze calkowity brak regul, tak w pieczeniu sa pewne zasady, ktorych sie powinno trzymac. Ot, co.
Z eksperymentu bananow, pomaranczy i kardamomonu jestem zadowolona.
2 banany, pomarancza i kardamon =  niewatpliwie udany chlebek bananowy.


Chlebek bananowy z pomarancza i kardamonem
zrodlo:  Cardamon and Orange  Banana Bread, BBC Good Food

skladniki na duzy bochenek lub dwa mniejsze:

2 pomarancze
120 g masla
100 g cukru
200 g jasnego cukru muscovado
6 lupinek kardamonu, ziarenka wyjmujemy i ucieramy w mozdziezu
2 jajka
260 g maki pszennej (dodalam kilka lyzek wiecej)
1 lyzeczka sody oczyszczonej
120 ml mleka
3 dojrzale banany
lyzeczka ekstraktu waniliowego
60 g posiekanych orzechow

Piekarnik nagrzewamy do 180 stopni Celsjusza.
Z jednej pomaranczy trzeba zetrzec skorke na drobnych oczkach i odstawic. Druga pomarancze kroimy w plasterki. Plasterki laczymy z cukrem krysztal w garneczku o grubym dnie, zalewamy 100 ml wody i doprowadzamy do wrzenia, nastepnie mieszamy az cukier sie rozpusci. Pomarancze gotujemy w ten sposob ok. 10 minut az skorka bedzie miekka i slodka. Po czym zdejmujemy garneczek z ognia,  pozwalamy ostudzic sie plasterkom w syropie i nastepnie wyjmujemy je, najlepiej  na sito. Syropu nie wylewamy.

Forme ''keksowke'' (900 g) natluszczamy maslem. Banany rozgniatamy widelcem.
Maslo podane wyzej w skladnikach ucieramy z cukrem muscovado, nastepnie laczymy, tez za pomoca miksera z skorka z pomaranczy i kardamonem.Dobrze utarte maslo z cukrem powinno byc bardzo puszyste. Wbijamy do masy maslanej po jednym jajku i ucieramy na maksymalnych obrotach miksera.
Przesiewamy make z soda, laczymy ze sola. Polowe maki wsypujemy do masy maslano-jajecznej. Wlewamy mleko, wsypujemy reszte maki. Mieszamy widelcem, bardzo krotko, skladniki niekoniecznie musza sie polaczyc na tym etapie. Do masy dodajemy rozgniecionego banana, orzechy i esktrakt waniliowy. Mieszamy widelcem, tylko do polaczenia. Ciasto wykladamy do formy (natluszczonej lub wylozonej papierem do pieczenia), na surowe ciasto wykladamy plasterki pomaranczy tak aby na siebie nachodzily. Pieczemy okolo 1 h ( moze byc dluzej, np. 1h 20 min) sprawdzamy koniecznie patyczkiem czy ciasto jest przepieczone w srodku. Upieczony chlebek studzimy w formie okolo 45 minut, po czym wyjmujemy na kratke kuchenna. Ciasto mozna dodatkowo polac miodem sztucznym. Ten chlebek bananowy zachowuje swiezosc do okolo 6 dni.

17 komentarzy:

  1. Chlebka bananowego z pomarańczami chyba jeszcze nigdzie nie widziałam, ale twój wygląda genialnie!

    OdpowiedzUsuń
  2. Piękny jest ten chlebek!
    Niesamowicie wyglądają te plasterki pomarańczy, całość tworzy wspaniały efekt. Aż chce się spróbować natychmiast. :)
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Przepis do wypróbowania, zwłaszcza, że kupiłam świeżutki kardamon tylko...może ja nie widzę czegoś ale chyba w podanych składnikach zabrakło masła ? Ile go potrzeba ?

    OdpowiedzUsuń
  4. Elin, 120 g. Juz poprawiam i dziekuje ze zauwazylas.

    Capacitier i Majanko, bardzo dziekuje. Udanego weekendu. A.

    OdpowiedzUsuń
  5. Świetny pomysł z tą pomarańczą na górze :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ależ to wspaniale, oryginalnie wygląda :) Takie pomarańcze na cieście kojarzą mi się ze świątecznymi wypiekami, czyli jak najbardziej pozytywnie.

    OdpowiedzUsuń
  7. alez wspaniale on wyglada!!!!!

    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  8. ileż ja bym dała teraz za pajdkę takiego ciasta... cudowne na pewno i w smaku bo wygląd powala na kolana :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo lubię chlebek bananowy, ale takiego z pomarańczą i kardamonem jeszcze nie próbowałam. Świetne połączenie!

    OdpowiedzUsuń
  10. zaintrygował mnie przepis :)
    chlebek wygląda obłędnie, a przyozdobiony pomarańczą po prostu kusi ! :)

    OdpowiedzUsuń
  11. te smki i aromaty... cudowny wypiek:)

    OdpowiedzUsuń
  12. Taki chlebek MUSI być przepyszny! :-)

    OdpowiedzUsuń
  13. Ten przepis przypomina mi o mojej chlebkowej katastrofie... Ale jeszcze do tego chlebka podejdę :D

    OdpowiedzUsuń
  14. Śliczne zdjęcia. Chlebek wygląda bardzo kusząco :). Pomarańcze stanowią niesamowitą dekorację.

    OdpowiedzUsuń
  15. Jeżeli smakuje tak jak wygląda, to muszę go zrobic:)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Wasze komentarze i odwiedzenie Bayaderki.
W razie pytań proszę o kontakt przez FB bloga.


Thank you for your comments and visiting Bayaderka.
Should you have any queries, don't hesitate to contact me via FB.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers