link
facebook login BAYADERKA : Zapiekanka z wędzonej makreli, pora i ziemniaków

piątek, 10 kwietnia 2015

Zapiekanka z wędzonej makreli, pora i ziemniaków

Felicite, z którą dzieliłam dom wiele lat temu w jednej z dzielnic południowo-zachodniego Londynu, darzyła szczególnym uwielbieniem wszelkiego rodzaju zapiekanki jajeczne. Rzadko trzymała się proporcji. Za to z pełna spontanicznością wtajemniczała mnie w zasady lekkiej kuchni francuskiej. Dużo warzyw, niewielkie porcje jedzenia na talerzu każdego z czworga dzieci, ograniczona ilość cukru, dobre, chrupiące pieczywo - takie i inne obrazki kuchni paryskiej przewijają się przez moje głowę. Ciekawych rzeczy nauczyłam się mieszkając z wspomnianą francuską rodziną. Co jeszcze ciekawsze, nigdy nie notowałam żadnego z przepisów, a mimo to z łatwością dzisiaj mogę odtworzyć proporcje składników i czas pieczenia czy gotowania. Tak samo było z dzisiejszą zapiekanką, która jest pysznym wspomnieniem moich kulinarnych doświadczeń z Paryżanami.

Zapiekanka z wędzonej makreli, pora i ziemniaków 
składniki na około 4-5 porcji 

około 380 g pora (część biała i jasnozielona), obmyta dokładnie
150 g obranych ziemniaków, pokrojonych w plastry
2 jajka
180 g obranej wędzonej makreli
150 ml mleka
70 ml słodkiej śmietanki kremowej
czarny pieprz
sól w płatkach, do podania *
70 g sera wędzonego, pokrojonego na mniejsze kawałki

Przygotowanie: 
Por kroimy na talarki około 3-4 cm, ziemniaki obrane na plastry około 3 cm grubości.
Do garnka wlewamy wodę, wrzucamy por i ziemniaki i gotujemy około 10 minut na średnim płomieniu.
Na dno okrągłego naczynia do tarty wykładamy obraną, rozdrobnioną makrelę.
W misce łączymy mleko, jajka i śmietankę oraz pieprz, najlepiej za pomocą trzepaczki.
Podgotowany por odsączamy tak jak i ziemniaki. Rozkładamy na makreli, zalewamy masą jajeczno-mleczną. Pomiędzy talarkami pora wykładamy ser wędzony i plastry ziemniaków. Formę wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 190 stopni i pieczemy około 35-40 minut. Studzimy lekko i podajemy bardzo ciepłe.

* Jeżeli makrela jest bardzo słona, sól może okazać się tutaj zbyteczna


4 komentarze:

  1. Ta zapiekanka wygląda wspaniale.
    Jeśli chodzi o przepisy, to i mi się czasami zdarza, że tylko posłucham, albo popatrzę i już mi się w głowie układa. Ale czasami jest tak, że muszę dokładnie zapisać ile czego dodać :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Kurcze wszedłem tu po dłuższym czasie, żeby skomentować jakiś nowy wpis. Wchodzę i patrzę, a tu nic nie ma. Gdzie się podziewasz drogi autorze, czyżby już koniec prowadzenia tak świetnego bloga. Jeśli tak to bardzo przykro, by mi było, ponieważ skorzystałem z kilku rad, które tutaj zobaczyłem.

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam zapiekanka wygląda naprawdę bardzo interesująco. Na pewno postaram się niedługo wykorzystać ten przepis. Bardzo lubię makrelę, a jeszcze jeśli jest ona składnikiem tak wspaniałej zapiekanki to już jest, dla mnie strzał w dziesiątkę.

    OdpowiedzUsuń
  4. Zapiekanki to jedno z moich ulubionych dań. Są szybkie, można przyrządzić je, wrzucić do piekarnika i robić w tym czasie coś innego. No i przede wszystkim do niektórych można wykorzystać tak zwane resztki, bo przecież w zapiekankowym bałaganie może znaleźć się naprawdę wszystko :) Ziemniaki to takie zapiekankowe must have.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Wasze komentarze i odwiedzenie Bayaderki.
W razie pytań proszę o kontakt przez FB bloga.


Thank you for your comments and visiting Bayaderka.
Should you have any queries, don't hesitate to contact me via FB.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers