link
facebook login BAYADERKA : DULCHE DE LECHE ZNANE JAKO AREQUIPE A PO POLSKU KAJMAK

czwartek, 28 kwietnia 2011

DULCHE DE LECHE ZNANE JAKO AREQUIPE A PO POLSKU KAJMAK


Dulce de leche jest rodzajem deseru jakim delektują się Meksykanie, Kolumbijczycy i Brazylijczycy. Naturalnie w Południowej Ameryce nie spotkacie osoby, która nie wiedziałaby czym jest dulce de leche. To taki słodki przysmak narodowy. I mimo swej popularności,  jego tradycja kultywowana w latynoskich krajach jest pod różnymi nazwami. I tak dla przykładu, w Kolumbii, a wlaściwie w jej części, Antiochii, deser znany jest jako arequipe. Natomiast w innych cześciach tego kraju zwie się manjar Blanco, cajeta czy też dulce de leche.

Długo szukałam dobrej receptury na prawdziwą arequipe.  I równie uparcie testowalam przepis za przepisem. Wreszcie znalazłam blog My Colombian Recipes i z tego właśnie przepisu przygotowałam wielkanocny kajmak.
Smakowal wybornie! Bez zbędnych dodatków przygotowywał się tak naprawdę sam. Ja jedynie co kilka minut doglądałam go, bo jak może część z Was się już domyśla, cukier gotujący się z mlekiem lubi się przypalać.


Ale było warto, dla takiego kajmaku najlepszego jaki dotąd jadłam.

Składniki na około 450 g masy dulce de leche:

- 1, 120 l mleka pełnotłustego
- 340 g cukru kryształ
- 1/4 łyżeczki sody oczyszczonej
- pół laski wanilii
- niewielka szczypta soli

Wykonanie:

1. Wszystkie składniki łączymy w większym garnku o mocnym dnie. Zagotowujemy.

2. Kiedy masa się zagotuje zmniejszamy ogień do średniego płomienia i  nadal gotując, dosyć często mieszamy, aby gęstniejąca masa się nie przypaliła. Gotujemy około 1, 5- 2h.

3. Dulce de leche będzie gotowe, kiedy otrzymamy masę o pięknym jasnobrązowym kolorze i dosyć gęstej 'budyniowej' konsystencji. Warte zapamiętania jest to, że gotowe dulce de leche w miarę obniżania temperatury, gęstnieje jeszcze bardziej.

Mam nadzieję, że i Wam się uda. Powodzenia!

Uwagi:
1. Przygotowywałam masę z połowy składników. Jeżeli chcecie zrobić jej więcej, wydłuża się czas gotowania do około 3- 3, 5 h.
2.W oryginale zamiast wanilii jest cynamon- cinnamon stick. Nie przygotowywałam dulce de leche z cynamonem, ale myslę że to nieco zmienia jego posmak.
3. Domowe dulche de leche przechowujemy w lodówce do około dwu tygodni.
4. Masa dulce de leche kupowana w sklepie ma ciemniejszy kolor. Ale w smaku nie różni się wcale od tej domowej. Powiem inaczej, ta domowa jest najlepsza!

1 komentarz:

  1. stoi u mnie na półce i czeka na połączenie z alkoholem:) będzie pyszny likier dulce de leche:)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Wasze komentarze i odwiedzenie Bayaderki.
W razie pytań proszę o kontakt przez FB bloga.


Thank you for your comments and visiting Bayaderka.
Should you have any queries, don't hesitate to contact me via FB.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers