link
facebook login BAYADERKA : Prosty chleb na zakwasie (bez drozdzy)

wtorek, 20 sierpnia 2019

Prosty chleb na zakwasie (bez drozdzy)


Tak jak zdjęcie z wakacji, dawno niesłuchany kawalek muzyczny czy miejsce, tak i zapach przywoływac może wspomnienia.
Dla mnie zapach świeżo upieczonego chleba jest wyjątkowy sam w sobie. Przywołuje miliony dobrych wspomnień domu rodzinnego w Wielkopolsce.
Przepis na ten chleb na zakwasie znalazłam jakiś czas temu w internecie i dzięki mojej siostrze, która ofiarowała mi część swego żytniego zakwasu, ten chleb mógł powstać. Jest to chleb bez grama drożdży, na rozczynie dwunastogodzinnym, z dość dużą ilością mąki żytniej. Przez to miąższ ma ciemnniejszy, ale też zdecydowanie regularny.
Jeden bochenek upiekłam z dodatkiem nasion chia, natomiast drugi posypałam nasionami słonecznika. Zapraszam do skorzystania przepisu.

Chleb na zakwasie
na podstawie przepisu Tomka Lacha 

Składniki na dwa bochenki :

 6 łyżek zakwasu żytniego (dokarmionego 4-5 h wcześniej)
 300 g mąki żytniej
 300 g wody letniej

Składniki wymieszać drewnianą łyżką bardzo dokładnie i odstawić na 12 h (najlepiej całą noc).

Drugiego dnia (po 12 godzinach leżakowania rozczynu) dodajemy:

 200 g mąki żytniej
 600 g mąki pszennej
 400 ml wody o temperaturze pokojowej
 1.5 łyżeczki soli

Mieszamy wszystkie składniki bardzo dokładnie przez 5 minut, mikserem - około 2 minut.
Odstawiamy ciasto do wyrastania na około 2-3 godziny.
W wyrośnięte ciasto wbijamy pięść, następnie dzielimy je na dwie równe części. Przygotowujemy formy do pieczenia chleba (ja użyłam keksówek): wysmarowujemy 2 łyżeczkami oleju i wysypujemy otrębami. Przekładamy ciasto do foremek. Wygładzamy wierzch, smarujemy rozkłóconym jajkiem i posypujemy nasionami chia albo słonecznikiem łuskanym. Pieczemy przez 45- 55 minut w 170 stopniach. Następnie wykładamy gorące formy z chlebem na kratkę do całkowitego wystudzenia.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za Wasze komentarze i odwiedzenie Bayaderki.
W razie pytań proszę o kontakt przez FB bloga.


Thank you for your comments and visiting Bayaderka.
Should you have any queries, don't hesitate to contact me via FB.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers